tsir  May.29.2015

Μέρος της παρακαταθήκης που άφησε η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004 στην Ελλάδα, και πέρα από τα περίπου 4,5 δις ευρώ καθαρού και πληρωμένου από το Δημόσιο κόστους, ήταν η διάδοση του εθελοντισμού, της συνήθειας της προσϕοράς κάποιων υπηρεσιών, εξειδικευμένων και μη, για ανιδιοτελείς και κατά κανόνα κοινωνικού χαρακτήρα σκοπούς. Και ενώ δεν υπάρχει καμία απολύτως προβληματική με τον εθελοντισμό που υπηρετεί κοινωνικούς σκοπούς, κυρίως εξαιτίας της αδυναμίας του κράτους να φροντίσει για αυτούς, η ίδια η έννοια του εθελοντισμού βιώνει ήδη από τότε[1] έναν χυδαίο επαναπροσδιορισμό.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει στήσει σε κεντρικό σημείο της πόλης ένα περίπτερο για τουριστικές πληροϕορίες. Είναι το ίδιο περίπτερο που χρησιμοποιεί και το φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ένας άλλος θεσμός που στηρίζει την ύπαρξη του στους εθελοντές του παρότι διατηρεί έναν κερδοσκοπικό χαρακτήρα πλήρως ενταγμένο στους όρους της αγοράς πολιτισμού[2]. Εξαιτίας του φόρτου εργασίας που προκαλεί η έναρξη της τουριστικής σεζόν η δημαρχεία έβγαλε μέσω των δημοτικών συμβούλων ανακοίνωση με την οποία ζητά την εθελοντική προσφορά πολιτών δίπλα στη θέση των αμειβόμενων δημοτικών υπαλλήλων που δίνουν τις πληροφορίες.

Όλα καλά λοιπόν και οι πρόθυμοι ευυπόληπτοι πολίτες κάνοντας ένα διάλειμμα από το σβήσιμο γκράφιτι μάλλον τρέχουν να προσϕέρουν στην πόλη τους σε ένα κρεσέντο συμψηφιστικού πατριωτικού τοπικισμού, εκεί όπου το συμϕέρον μιας μερίδας τουριστικών αφεντικών της πόλης ταυτίζεται με αυτό του κάθε πολίτη και οποιαδήποτε κριτική σε αυτή τη στάση συνιστά πεπατημένη γκρίνια. Πίσω όμως από τα γοητευμένα αυτά πλάνα ορδών εθελοντών που, για να χρησιμοποιήσω τα λόγια δημοτικής συμβούλου της παράταξης Μπουτάρη, «θα βάλουν τα καλά τους, το κραγιόν τους και περήϕανοι θα πάνε να προσφέρουν στην πόλη τους. Σα να είναι πρέσβεις καλής θέλησης στον ΟΗΕ...» υπάρχει ένα πρόβλημα. Ο μεγαλύτερος δήμος της πόλης, δήμος με 1/3 δημότες του άνεργους[3], χωρίς ίχνος αναστολών επιλέγει να τοποθετήσει αμισθί άτομα εκεί όπου θα μπορούσαν να υπάρχουν εργαζόμενοι έστω και με πλάγια χρηματοδότηση καθότι ο Καλλικράτης δεν επιτρέπει προσλήψεις.

Ενώ δεν βρίσκω λόγο να απαξιώσω τον εθελοντισμό, βρίσκω χιλιάδες λόγους να απαξιώσω την απλήρωτη εργασία που καμουϕλάρεται ως εθελοντισμός και εκμεταλλεύεται την καλή πρόθεση κάποιων ανθρώπων ή την αϕέλεια κάποιων ηλίθιων. Το πρόβλημα με τον εθελοντισμό εκεί όπου μπορεί να υπάρξει αμειβόμενη εργασία όμως είναι ότι όχι μόνο στερεί αυτήν ακριβώς την εργασία αλλά ταυτόχρονα ρίχνει την αξία της ίδιας της εργασίας. Δεν ωϕελεί δηλαδή κάποιον πέρα από αυτόν που ζητά εθελοντές. Η δωρεάν εργασία, πριν αποκτήσει ένα ελκυστικό προσωπείο κοινωνικής προσϕοράς μέσα από μια διαδικασία rebranding, ήταν μια ευχάριστη για όσους απολάμβαναν τους καρπούς της «λεπτομέρεια» στον κόσμο των σχέσεων παραγωγής και διακίνησης των οικονομικών αγαθών και υπηρεσιών.

 

Pride

"Ωραίες οι γροθιές αλλά καταδικάζουμε την βία από όπου και αν προέρχεται."

"Ωραίες οι αγωνιστικές γροθιές αλλά καταδικάζουμε την βία από όπου και αν προέρχεται."

Την ίδια ώρα στην πόλη θα πραγματοποιηθεί το 4ο Thessaloniki pride υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης το οποίο αναμένεται να συγκεντρώσει χιλιάδες κόσμου μαζί ϕυσικά και πλήθος εθελοντών. Και ενώ τα συντηρητικά στοιχεία της πόλης και όχι μόνο αντιδρούν[4], με τις γνωστές για την λεπτότητα τους δηλώσεις του μητροπολίτη Άνθιμου να μην έχουν δημοσιευτεί ακόμη στα 500 ενημερωτικά σαίτ της πόλης, η αντιδημαρχία που έχει αναλάβει εδώ και δύο χρόνια τον συντονισμό της διοργάνωσης του ϕεστιβάλ, αποκλείει με δικαιολογίες που δείχνουν το λιγότερο ανεπαρκείς την ομάδα Sylvia Rivera[5], από την συνδιοργάνωση του. Σύμϕωνα με την Sylvia Rivera "η απάντηση της αντιδημαρχίας υπαινίσσεται ότι μια εκ των άλλων δύο ομάδων του ϕεστιβάλ δεν δέχεται την ομάδα αυτή ως συνδιοργανώτρια". Για την ιστορία το Φεστιβάλ Υπερηϕάνειας Θεσσαλονίκης θεσμός που ξεκίνησε το 2011 συνδιοργανώνεται από την Homophonia, ομάδα-συλλογικότητα lgbtq δικαιωμάτων αριστερού προσανατολισμού και από την ΜΚΟ Thessaloniki Pride κοινωνικά ϕιλελεύθερων καταβολών.

Μόνο που εκτός από τις ομάδες αυτές στο ϕεστιβάλ έχουν εισχωρήσει και χορηγοί μεταξύ των οποίων το ίδρυμα Μποδοσάκη[6] και το ξενοδοχείο Capsis Hotel όπου έλαβε χώρα η κεντρική προεκλογική ομιλία της Χρυσής Αυγής για τις ευρωεκλογές του 2014[7]. Κάτι που τονίζει και η ομάδα Rivera είναι ότι μέσα από την επικράτηση των χορηγών το Pride απομακρύνεται από τα χαρακτηριστικά του που μπορούν να το καταστήσουν ένα φεστιβάλ χρήσιμο για την lgbtq κοινότητα και όχι μια απολιτικοποιημένη και μακριά από τους λόγους που την δημιούργησαν γιορτή-την ώρα μάλιστα που λαμβάνουν χώρα τρομακτικές επιθέσεις εναντίον lgbtq ατόμων τόσο σε Θεσσαλονίκη[8] όσο και σε Αθήνα[9]. Σε γενικές γραμμές προωθείται η μετριοπαθής επιβολή της προβληματικής ανεκτικότητας παρά η ουσιαστική ισότητα και απόδοση των δικαιωμάτων

Κοινή συνισταμένη των παραπάνω περιπτώσεων είναι το γεγονός ότι μοιράζονται το ίδιο στρεβλό πλαίσιο, πλαίσιο στο οποίο η κοινωνική προσϕορά είτε εθελοντική είτε ακτιβιστική μπλέκει με τα οικονομικά συμϕέροντα ορισμένων μόνο μερίδων και οδηγεί σε κοινωνικά αποτελέσματα πολύ μικρότερης σημασίας και μεγέθους από αυτά που θα μπορούσε να παραγάγει σε ένα διαϕορετικό πλαίσιο και με περισσότερη μαχητικότητα. Μέσα σε αυτό έννοιες όπως ο εθελοντισμός, ο ακτιβισμός, η κινητοποίηση, η δράση απονοηματοδοτούνται, χάνοντας έτσι τον αμιγώς ριζοσπαστικό χαρακτήρα τους και τίθενται στην διάθεση χρήσιμων, αϕελών ή δημιουργικών ηλίθιων ή και έξυπνων αϕεντικών που είτε αντλούν κέρδος από αυτές, κοινωνικό και χρηματικό, είτε παίρνουν τα απαραίτητα μέτρα για να μην «ενοχλήσουν» ιδιαίτερα- πάντα σε βάρος των διεκδικήσεων και των αναγκών της κοινωνίας-. 

 

[1] http://www.sam.tee.gr/dethelontismos.htm

[2] http://bastards.espivblogs.net/files/2014/11/%CF%80%CF%81%CF%89%CF%84%CE...

[3] http://www.cityportal.gr/articles_det1.asp?article_id=49431

[4]  http://www.e-typos.com/gr/ellada/article/130214/sfodri-epithesi-kalafati...
http://tvxs.gr/news/ellada/zitoyn-ton-apokleismo-mpoytari-apo-agion-oros...

[5] http://www.patrasevents.gr/article/164690-o-dimos-theskis-apokleiei-tin-...

[6] http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=419559

[7] http://www.xryshaygh.com/enimerosi/view/kentrikh-proeklogikh-sugkentrwsh...

[8] http://parallaximag.gr/observatory/ena-thlivero-epeisodio-se-leoforeio-t...

[9] http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231409751